OV-concessie Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee definitief gegund aan Transdev Nederland

OV-concessie Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee (HWGO) is definitief gegund aan
Transdev Nederland, het moederbedrijf van huidige vervoerder Connexxion. Daarmee blijft
een vertrouwde vervoerder actief in deze concessie, onder een nieuwe naam. Tijdens de
nieuwe concessieperiode (december 2025 – december 2038) investeren Provincie ZuidHolland en Transdev Nederland samen in een nog betere dienstverlening, emissievrij busvervoer en inclusief openbaar vervoer. Daarmee wordt de bereikbaarheid en
leefbaarheid van deze regio vergroot.

Op 6 november maakte Provincie Zuid-Holland al bekend dat het openbaar vervoer in HWGO
voorlopig aan Transdev Nederland was gegund. Inmiddels is de bezwaartermijn van zes weken
verstreken en is de gunning definitief geworden. Transdev is al begonnen met de implementatie
van de nieuwe concessie, die op zondag 14 december 2025 van start gaat.

In de hele regio wordt de dienstregeling verbeterd. In de avond en in het weekend gaan er meer
bussen rijden en de bereikbaarheid van kleine kernen wordt vergroot. Gosse Veenstra,
Regiodirecteur bij Transdev Nederland: “Samen met de Provincie gaan we investeren in het
vergroten van de toegankelijkheid en bereikbaarheid van Hoeksche Waard en GoereeOverflakkee. Dat zie je terug aan de hogere frequentie van busverbindingen, maar ook in het
aantrekkelijke tariefplan. Zo maken we het OV aantrekkelijker voor iedereen.”

Emissievrij vervoer
Vanaf zondag 14 december 2025 zijn alle grote bussen in HWGO volledig emissievrij. De twintig
waterstofbussen die al in deze regio rijden, blijven onderdeel van de dienstregeling. Voor de
overige lijnen worden 67 nieuwe elektrische bussen besteld, waaronder bussen van Volvo. Ook
bestelt Transdev bussen bij VDL. De buurt- en belbussen rijden voorlopig nog met (vrijwel)
nieuwe diesel achtpersoonsbusjes, omdat er nog geen voor ov geschikte emissieloze voertuigen
verkrijgbaar zijn.

Alle 67 nieuwe bussen krijgen uitgebreide voorzieningen om het reizen voor iedereen makkelijk
en comfortabel te maken. Hieronder valt onder meer airconditioning met automatische
luchtverversing, stoelen met meer beenruimte en extra’s als stoelverwarming, USB A- en Caansluitingen, een multi-media-console en een klaptafel.

De toegankelijkheid van de bussen verbetert verder met onder meer een hybride oprijplaat
(elektrische en handbediening), een ringleiding om halteomroep-berichten op hoortoestellen af te
spelen en een aparte ligplaats voor hulphonden. De bestaande, nog relatief nieuwe
waterstofbussen worden zoveel mogelijk opgewaardeerd naar deze standaarden.

Betaalbaarheid
Samen met Provincie Zuid-Holland heeft Transdev een tariefplan bedacht om het ov betaalbaar
en aantrekkelijk te maken voor alle inwoners van de regio. Zo biedt Transdev tot 30%
automatische korting wanneer reizigers regelmatig de bus pakken. Des te meer ze met het ov
reizen, des te meer korting ze ontvangen. Bovendien wordt per maand nooit meer dan de prijs
van een maandabonnement voor de gehele concessie in rekening gebracht. Scholieren
ontvangen daarbij extra korting.

Ook aan nieuwe inwoners wordt gedacht. Transdev biedt de eerste bewoners van
nieuwbouwwijken in de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee een gratis ovabonnement aan dat een jaar geldig is. Overige nieuwe inwoners van beide gemeenten krijgen
een maand gratis openbaar vervoer.

Gedeputeerde Frederik van Zevenbergen vertrouwt op een soepele concessieovergang:
“Transdev is al voor de kerstperiode begonnen met het implementatieproces. Zo zijn bijvoorbeeld
de nieuwe bussen al besteld. Hoewel de uitgewerkte plannen vertrouwen geven in een goede
start van de nieuwe concessie, blijven we de implementatie nauwgezet volgen. Daarbij maken we
vanzelfsprekend gebruik van eerder opgedane ervaringen. Aangezien geen sprake is van
wisseling van vervoerder, is de verwachting dat dit een voorspoedige en soepele overgang van
de concessie zal bevorderen.”

Bijlage: belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling

Belangrijkste veranderingen voor de Hoeksche Waard
Vanaf de start van de nieuwe concessie wordt Oud-Beijerland bediend door twee R-net-lijnen.
Deze lijnen, 470 en 460, verbinden Zuidplein met diverse belangrijke locaties in de regio,
waaronder Tienvoet, Bierkade, Zinkweg, en Goudswaard. Beide lijnen krijgen een hoge
frequentie: acht ritten per uur tijdens de spits, vier ritten per uur in de daluren, en twee ritten per
uur in de avond en het weekend. Het traject Zinkweg – Goudswaard wordt twee keer per uur in de
avond en het weekend bediend, en tot vier keer per uur tijdens de werkdagen overdag. Wanneer
de busbaan door de nieuwe wijk Stougjeswijk gereed is, gaat lijn 460 deze route bedienen. Zo
krijgen nieuwe bewoners van deze wijk direct toegang tot hoogwaardig openbaar vervoer.

De basislijnen in de Hoeksche Waard, zoals lijn 164 (Heinenoord – Numansdorp – ZuidBeijerland), lijn 166 (Heinenoord – Puttershoek – ’s-Gravendeel – Dordrecht), en lijn 167
(Heinenoord – Maasdam – Strijen) worden verbeterd met een kwartierdienst in de spitsuren en
een halfuurdienst overdag. Vanaf 2028 zal ook overdag een kwartierdienst gereden worden. Dit
biedt reizigers in de Hoeksche Waard een ‘hartslag van een kwartier’ zowel op het eiland zelf als
naar Rotterdam Zuidplen en Dordrecht. De huidige spitslijnen 174, 176 en 177 worden
geïntegreerd in deze basislijnen, wat het ov-aanbod overzichtelijker maakt.

De verbinding van de Hoeksche Waard naar NS-station Lombardijen en het Maasstad Ziekenhuis
wordt verbeterd met een hogere frequentie van vier ritten per uur in de spits en twee ritten per uur
op werkdagen overdag. Ook gaat lijn 163 ’s avonds en in het weekend rijden, met een frequentie
van één rit per uur.

De bereikbaarheid van kleinere kernen in de Hoeksche Waard wordt verbeterd. De huidige
buurtbussen blijven de bekende routes rijden, maar ’s avonds en in het weekend zullen belbussen
met een vaste dienstregeling gaan rijden. Deze belbussen kunnen via telefoon of een app worden
besteld, en gaan ook een aantal kernen bedienen die momenteel geen openbaar vervoer hebben.
De belbussen rijden tot middernacht, waardoor ook de kleine kernen goed bereikbaar zijn met het
openbaar vervoer.

Verbeteringen op Goeree-Overflakkee
Ook op Goeree-Overflakkee voeren we verbeteringen door om het openbaar vervoer
toegankelijker, frequenter en gebruiksvriendelijker te maken voor alle reizigers.

R-net-lijn 436 krijgt een hogere spitsfrequentie van maar liefst acht ritten per uur tussen Dirksland
en Rotterdam. De huidige spitslijn 437 wordt geïntegreerd in lijn 436, wat zorgt voor een
duidelijker en beter te begrijpen aanbod. ’s Avonds en in het weekend gaat lijn 436 twee keer per
uur rijden.

Lijn 104 (Spijkenisse – Stellendam – Ouddorp – Renesse) wordt op werkdagen van maandag
tot en met zaterdag elk half uur bediend tussen Spijkenisse en Ouddorp. In de zomerperiode
wordt ook op het deel tussen Ouddorp en Renesse deze frequentie van twee keer per uur
gereden, zodat de lijn aantrekkelijk is voor toeristen die de regio willen verkennen.

De introductie van lijn 135, die de route Ooltgensplaat – Den Bommel N59 – Stad aan ’t
Haringvliet – Middelharnis – Dirksland – Herkingen bedient, zal de bereikbaarheid van de kleinere
kernen op Goeree-Overflakkee fors verbeteren. Deze lijn rijdt zeven dagen per week met een
uurdienst, en in combinatie met de buurtbus kunnen reizigers op werkdagen overdag op veel
plaatsen zelfs een halfuurdienst verwachten. Deze lijn zorgt er ook voor dat het streekziekenhuis
in Dirksland voor veel meer mensen makkelijk en rechtstreeks met openbaar vervoer bereikbaar
wordt.

Net als in de Hoeksche Waard wordt ook op Goeree-Overflakkee een aantal kleine, momenteel
niet met openbaar vervoer bediende kernen aangesloten op het OV-net via belbussen. Deze
belbussen hebben een vaste route en vaste vertrektijden, en kunnen tot middernacht rijden