Dankzij het netwerkevenement Vrijetijdseconomie was maandag 7 oktober een inspirerende dag voor de vrijetijdssector in de Hoeksche Waard. Het bracht de eigenaren van Bed & Breakfasts, campings en boerderijwinkels, maar ook horecaondernemers en leden van culturele en natuurorganisaties samen. Het bood hen een unieke kans om op de hoogte te blijven van de nieuwste vrijetijdstrends én om met elkaar te werken aan het versterken van de Hoeksche Waard als aantrekkelijke en unieke bestemming. Wethouder Paul Boogaard was aanwezig en opende het netwerkevenement.
Tijdens gesprekken met de gemeente hebben ondernemers uit de sector aangegeven elkaar graag te ontmoeten om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en mogelijkheden tot samenwerking te vinden. Met dit netwerkevenement is een belangrijke eerste stap gezet. Het doel is om in de Hoeksche Waard samenwerkingen te stimuleren die de lokale economie en leefbaarheid stimuleren.
Wethouder Paul Boogaard (recreatie en toerisme): “Dankzij de creativiteit en toewijding van onze ondernemers en vrijwilligers in de vrijetijdssector blijft de Hoeksche Waard haar bezoekers keer op keer verrassen. Toch vragen de opkomst van nieuwe trends en veranderende verwachtingen van bezoekers om een frisse blik. Dit netwerkevenement biedt een uitstekend platform om hierover ideeën uit te wisselen en onderlinge samenwerking te verkennen. Zo zorgt de sector er met elkaar voor dat de Hoeksche Waard zich verder ontwikkelt tot een geliefde bestemming voor bezoekers, zonder uit het oog te verliezen wat de regio zo bijzonder maakt voor ons als inwoner.”
Een afwisselend programma
Het programma begon met een presentatie van vrijetijdsexpert Goof Lukken. Hij deelde waardevolle inzichten over de laatste trends binnen de sector en hoe ondernemers in de Hoeksche Waard hierop kunnen inspelen. Daarna volgde een talkshow met lokale gasten. De ondernemers aan tafel deelden hun ervaringen en successen over werken in de vrijetijdssector.
Na de talkshow werden de aanwezigen verdeeld in thematafels voor de brainstormsessie. Hier kregen zij de kans om in kleine groepen creatieve ideeën uit te werken om de Hoeksche Waard als toeristisch-recreatieve bestemming verder te ontwikkelen. Als afsluiting was er een borrel waar de ondernemers in een informele setting nog verder met elkaar konden kennismaken.