Tijdens de afsluitingen van de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel in 2023 was er gemiddeld 10% minder verkeer. In de Hoeksche Waard stapten tijdens afsluiting van de Heinenoordtunnel in de zomer maar liefst 40 tot 45% minder mensen in de spits in de auto. Veel meer inwoners dan anders pakten de bus, er zaten zo´n 35 tot 40% meer reizigers in de bus en ook pakten veel mensen de fiets. Dat zorgde ervoor dat de vertragingen op de weg op de drukste momenten beperkt bleven tot minder dan een uur. Als iedereen nog steeds de auto had gepakt, had dat wel op kunnen lopen tot 2 uur. Dit kon alleen bereikt worden door de inzet van de weggebruikers. Zij gaven massaal gehoor aan de oproep om niet of anders te reizen.
`Daarom verdienen onze inwoners, ondernemers en organisaties complimenten voor hoe zij met deze afsluitingen zijn omgegaan´, aldus Harry van Waveren, wethouder Mobiliteit. `Het is niet niks als je van al je inwoners moet vragen om de manier van reizen voor een langere periode aan te passen. Naar verjaardagen gaan, sporten, naar je werk gaan, boodschappen doen, een uitwedstrijd spelen met je club of een avondje naar de film. De werkzaamheden hadden veel impact op het dagelijks leven. Als gemeente zorgden we samen met Rijkswaterstaat, provincie Zuid-Holland en waterschap Hollandse Delta voor een groot pakket aan maatregelen om de hinder te kunnen beperken. Maar zonder de inzet van onze inwoners lukt het niet. Ook ondernemers en organisaties dachten met ons mee over hoe zij hun werknemers en bezoekers het beste konden ondersteunen of hoe zij hun logistiek anders konden inrichten. Ontzettend mooi om te zien welke creatieve ideeën dan ontstaan zoals zorgmedewerkers uitwisselen zodat zij dichterbij huis konden werken of het combineren van transporten.´
Groot succes
De pont voor voetgangers en (brom)fietsers die ingezet is bij de afsluiting van de Haringvlietbrug was een groot succes. `De inzet van de pendelbussen van en naar de pont was niet gelukt zonder de inzet van gemeente Moerdijk, gemeente Goeree-Overflakkee en andere partijen en de medewerking en inzet van de taximaatschappijen. Ook hen wil ik bedanken!´, aldus wethouder Van Waveren. Uiteindelijk maakten maar liefst 65.000 personen gebruik van de pont en gingen er gemiddeld 10 agrarische voertuigen per dag met de pont voor landbouwverkeer over het water.
Er was ook hinder
En soms was die ook fors. Bij slecht weer of ongevallen op één van de omleidingswegen in of buiten de Hoeksche Waard liep de extra reistijd op tot iets meer dan een uur. Het sluipverkeer over de al smalle en drukke dijken was een aandachtspunt. `Samen met Rijkswaterstaat en het waterschap hielden we de situatie steeds goed in de gaten. Daar waar nodig kwamen er extra maatregelen om het verkeer meer te laten doorstromen of het sluipverkeer tegen te gaan. Sommige weggebruikers vonden het helaas nodig om afzethekken te verwijderen of waren van mening dat de regels niet voor hen golden. Dat is jammer want we nemen die maatregelen niet voor niets. Dat doen we om overlast en onveiligheid voor al onze inwoners te voorkomen. Dus ook voor hen.´
Slim plannen tijdens de zomerperiode
De werkzaamheden zijn nog niet klaar. Rijkswaterstaat voert ook dit jaar nog verschillende renovatiewerkzaamheden uit. De Heinenoordtunnel is in 2024 daarom nog een aantal weekenden en nachten dicht. En in de zomer volgt een langere periode van sluiting, dan is de tunnel van 26 juli tot en met 9 augustus dicht in beide richtingen. Wethouder Van Waveren: `We doen nog een keer een beroep op onze inwoners, ondernemers en organisaties. De zomervakantie kunt u misschien nog plannen tijdens (een deel) de afsluiting. Werkgevers kunnen, als het kan, het thuiswerken of buiten de spits rijden weer mogelijk maken. De bus bleek al eerder een goed alternatief te zijn. Hopelijk kunnen we dit met z´n allen nog even volhouden. Ook als er de komende jaren andere bruggen en tunnels in de provincie Zuid-Holland worden gerenoveerd en Hoeksche Waarders buiten de Hoeksche Waard rekening moeten houden met hinder en extra vertragingen. Maar na de renovatie hebben we een Heinenoordtunnel die weer een hele tijd mee kan.´