Lokale campagne ‘Eerst je ID, dan alcohol’ van start bij 3 sportverenigingen

Op woensdag 14 februari ging bij 3 sportverenigingen uit Oud-Beijerland de lokale
campagne ‘Eerst je ID, dan alcohol’ van start. Wethouder Joanne Blaak-van de
Lagemaat (Volksgezondheid en gezondheidszorg) gaf gisterenavond bij
voetbalvereniging OSV, atletiekvereniging AV Spirit en basketbalvereniging BOB
de aftrap. De campagne herinnert jongeren eraan om hun identiteitsbewijs bij de
hand te hebben als ze alcohol bestellen bij de vereniging. Daarnaast worden de
vrijwilligers van de verenigingen ondersteund om jongeren naar hun ID te vragen.
Het doel van deze campagne is te voorkomen dat jongeren onder de 18 jaar op
verenigingen alcohol drinken. De deelnemende verenigingen kunnen gebruik maken van
posters, onderzetters, shirts en andere materialen met pakkende teksten en herkenbare
beelden. Deze middelen kunnen ingezet worden in bijvoorbeeld de kantines en
kleedkamers. Hiermee kaarten verenigingen op een leuke manier bij de jongere sporters
aan dat ze hun ID moeten laten zien bij het bestellen van alcohol. Afzender van alle
middelen zijn de verenigingen zelf. De boodschap is: ‘Bij onze club staat sportiviteit op nummer 1. Binnen de lijn van het veld en ook in de kantine. Daarom houden wij ons aan de afspraken van NIX18.’

ID-check: logisch toch?

Vaak staan bij verenigingen vrijwilligers achter de bar. Dat doen zij een paar keer per jaar
en ze kennen de jongeren vaak goed. Dat maakt het lastig om het checken van de leeftijd
als vast onderdeel van de barwerkzaamheden erin te krijgen. Bovendien is de controle
op leeftijd lastig als overwinningen door het hele team gevierd of nederlagen
weggespoeld worden met alcohol.
Veel verenigingen zijn al goed op weg met het scholen van vrijwilligers en er gaat veel
aandacht naar NIX 18. Om de clubs te ondersteunen starten we deze campagne, die
ervoor moet zorgen dat de ‘ID-check’ logisch wordt voor de jongeren en voor de
vrijwilligers achter de bar. En dat er respectvol op wordt gereageerd, ook als op basis van
de check geweigerd wordt om alcohol te schenken.

Gezamenlijk initiatief

De campagne is een gezamenlijk initiatief van HW Actief, Teamfit, Youz, Sportraad HW
en gemeente Hoeksche Waard. Wethouder Blaak-van de Lagemaat is blij dat de 3
sportverenigingen als eerste mee willen werken aan de campagne. “We weten allemaal
dat alcohol slecht is voor onze hersenen en zeker als die nog in ontwikkeling zijn.
Bovendien is aangetoond dat alcohol drinken op jonge leeftijd vaker leidt tot
alcoholproblemen op latere leeftijd (verslaving) en lopen jongeren sneller het risico op
alcoholvergiftiging. Met deze campagne willen we bevorderen dat jongeren, ouders en
verenigingen zich meer bewust zijn van de risico’s en zo veel mogelijk voorkomen dat
minderjarigen alcohol kopen en drinken. We hopen dat andere verenigingen ook
enthousiast worden en gaan meedoen.”

Samenwerking met verenigingen

Samen met een grote groep aan partners zet de gemeente zich in voor de gezondheid
van jongeren. Dat doen we met verschillende programma’s, die variëren van meer
bewegen voor kinderen/jongeren, tot gezonde schoolkantines en het stimuleren van
NIX18. Voor dit laatste bieden we, onder andere samen met de GGD, programma’s aan
voor het basis- en voortgezet onderwijs. Maar ook in hun vrije tijd en op andere plekken
dan op school leggen wij uit hoe belangrijk het voor hun gezondheid is om als
minderjarige geen alcohol te drinken. Nu dus samen met de sportverenigingen. Een
belangrijke plek waar jongeren samenkomen en sporten en dus (bewust of onbewust) al
met hun gezondheid bezig zijn.

Als sportvereniging ook aan de slag met deze campagne?

Verenigingen die de campagnematerialen ook willen ontvangen, kunnen contact
opnemen met hun verenigingsadviseur van Hoeksche Waard Actief via
info@hoekschewaardactief.nl.

Op de bijgevoegde foto ziet u:

Wethouder Joanne Blaak-van de Lagemaat (Volksgezondheid en gezondheidszorg)

Bart den Ouden (Verenigingsadviseur Hoeksche Waard Actief)

BOB: Erwin van Schaik en Theo Vos

Foto: A. Kievit