De wegen op onze dijken worden benut door verschillende verkeersdeelnemers met uiteenlopende behoeften en verwachtingen. Fietsers en wandelaars hebben behoefte hebben aan voldoende ruimte en veiligheid, terwijl automobilisten vaak gericht zijn op het efficiënt bereiken van hun bestemming. Landbouwvoertuigen hebben bredere doorgangen nodig hebben vanwege hun omvang. Motorrijders vinden dijken heel fijn om even vol gas te geven. Deze verschillen in behoeften kunnen leiden tot conflicten en potentiële gevaren op de weg.
De wegen op de dijken in onze regio vallen onder de verantwoordelijkheid van het Waterschap; zo ook de Essendijk te Rhoon. Hier heeft het Waterschap de verouderde snelheidsbeperkende maatregelen weggehaald welke bestonden uit een versmalling, paaltjes en een drempel. Hiervoor in de plaats kwamen na een aantal maanden zeer lichte verhogingen in het wegdek met mooie witte belijningen. Deze autovriendelijke maatregel heeft niet het effect dat ik mij als fietser veilig voel op deze dijk en dit geldt ook voor wandelaars. Deze dijk ligt middenin het gebied van het Buijtenland van Rhoon. Een van de doelstellingen van dit gebied is het realiseren van meer recreatie. Daarom is het des te vreemder dat hier blijkbaar is gekozen voor het comfort van automobilisten en niet voor de veiligheid van wandelaars en fietsers.
Bij navraag bij het Waterschap blijkt dat zij zich keurig hebben gehouden aan de hedendaagse norm van de CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Wegenbouw) en dat zij verwachten dat deze maatregel voldoende is. Ik hoop uiteraard dat zij gelijk hebben en dat er geen ongelukken gebeuren maar ik zou liever zien dat er meer maatregelen worden genomen om de veiligheid van de zwakkere verkeersdeelnemers te waarborgen. Het zou prachtig zijn als er aparte rijstroken aangelegd konden worden voor de verschillende soorten verkeer maar dat is gezien de ruimte op de dijk waarschijnlijk niet haalbaar. Een alternatief is wellicht een fietsstraat. Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn en waar auto’s te gast zijn. Dit betekent dat auto’s welkom zijn op de weg, maar de snelheid, het gedrag en de prioriteit van de weg zijn gericht op fietsers. Ook de wandelaar zou hiermee geholpen zijn.
Water Natuurlijk stelt deze kwestie aan de orde binnen het Waterschap.