Al jaren pleit VVD Hoeksche Waard binnen de eigen gemeenteraad en bij de Provincie Zuid-Holland voor het aanpakken van de
verkeersoverlast op de N217 en de Randweg Klaaswaal. De maat is vol voor de VVD, want als de provincie niets doet slibt het eiland nog verder dicht. Daarom heeft de fractie een brandbrief gestuurd naar de VVD-Statenfractie en gedeputeerde van de
Provincie Zuid-Holland voor een spoedoverleg.
De N217 moet op de schop
De provinciale weg N217, die vanaf Nieuw-Beijerland tot en aan de Kiltunnel bij ’sGravendeel loopt, is één van de belangrijkste verkeersaders in de Hoeksche Waard. Sinds de aanleg in 1968 is er weinig aan veranderd tot aan de recente aanpassingen in aanloop naar de renovatie van de Heinenoordtunnel. “Het aantal inwoners en daarmee weggebruikers is sindsdien explosief gegroeid en neemt nog verder toe met de ontwikkeling van Stougjesdijk-oost. Maar tot onze schrik liggen er bij de Provincie geen concrete plannen om de weg aan te pakken, terwijl dit voor de vitaliteit en toekomst van het eiland wel noodzakelijk is. En het tolvrij maken van de Kiltunnel zorgt ervoor dat het nog drukker wordt op de N217 en andere wegen, want het wordt een sluiproute om de ring van Rotterdam en Dordrecht te mijden’, zeggen VVD-raadsleden Richard Croonenberg en Odila Sibrijns.
Eiland op slot
Al jaren wordt gesproken over de verbreding van de N217. Ook voor de herindeling heeft de gemeente Binnenmaas al naar verbredingsmogelijkheden gekeken, maar daar is nooit iets mee gebeurd. Met de jaren is de verkeerssituatie veel slechter geworden. Met de recente verkeerschaos bij de afsluiting van de Heinenoordtunnel liep het hele eiland vast. Zo werd maar weer eens duidelijk dat de Hoeksche Waard steeds vaker op slot gaat als er niets gebeurt. Croonenberg: ‘’Een goede ontsluiting is voor het huidige verkeer van belang, maar je moet ook breder kijken. We willen een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en we hebben een grote behoefte aan woningbouw. Voor onze inwoners en ondernemers is een goede bereikbaarheid cruciaal. En we willen dat onze inwoners veilig aan het verkeer kunnen deelnemen, te voet, op de fiets en met de auto. Wat ons vooral stoort, is dat we zo’n beetje de drukste provinciale weg in Zuid-Holland zijn en dat N-wegen elders in de provincie met dezelfde of beduidend minder belasting al lang vierbaans zijn. Waarom wordt de Hoeksche Waard genegeerd?”
Rondweg Klaaswaal van levensbelang voor veiligheid en leefbaarheid
“Niet alleen de N217, maar ook de Molendijk in Klaaswaal is een dichtgeslibde verkeersader”, vult Sibrijns aan, “op deze smalle weg razen vrachtwagen, grote landbouwvoertuigen, bussen en auto’s langs de geparkeerde auto’s. En daartussen moet je als fietser of voetganger maar je best doen om veilig te blijven. Dat de provincie nu niet thuis geeft terwijl daar al jaren uitvoerig over is gesproken, is onacceptabel. Niet alleen de leefbaarheid en mobiliteit worden hier ernstig aangetast, maar hier staan letterlijk iedere dag mensenlevens op het spel. En onze vraag of de wethouder een motie in zijn achterzak wilde meenemen naar de provincie werd weggewuifd. Jammer, maar de wethouder kan er toch van verzekerd zijn dat wij als VVD alles doen om in Den Haag tussen de oren te krijgen dat hier dringend iets moet gebeuren.”
De Provincie moet aan de bak
De VVD vindt de huidige situatie onacceptabel en roept de provincie op om snel met plannen te komen. Croonenberg: ‘’De provincie heeft te lang de ontsluiting en bereikbaarheid van de Hoeksche Waard niet serieus genomen. Om de Hoeksche Waard leefbaar en vitaal te houden moet de provincie de schep in de grond steken. Erop vertrouwen dat iedereen in de bus gaat stappen, is een illusie. De Hoeksche Waard is een auto-eiland.’’ Hoe de N217 en de Molendijk moeten worden aangepakt is volgens Sibrijns een beslissing voor de provincie. ‘’Wij willen van de Gedeputeerde weten wat hij gaat doen om de overlast
op de N217 en de Molendijk op te lossen. Daarom hebben we deze brief geschreven en gaan we op zeer korte termijn in overleg. Ons eiland moet bereikbaar blijven en de Provincie moet aan de bak.’’