De verkeersituatie is maandagochtend in de Hoeksche Waard uit de hand gelopen. Er moet echt snel meer gebeuren om de hinder te beperken en de verkeersveiligheid te garanderen in de Hoeksche Waard. Op een maandagochtend in een schoolvakantie, kleuren de wegen naar de Kiltunnel en de pont in Nieuw-Beijerland donkerrood. Ook op veel andere wegen is sprake van aanzienlijke verkeersoverlast. 9 kilometer file op de N217 is veel te veel. Bovendien valt op dat er veel (internationaal) vrachtverkeer tussen staat. Dat doorgaande verkeer had al voordat het de Hoeksche Waard bereikt omgeleid moeten worden.
We zien ook dat veel verkeer zelf een weg gaat zoeken en probeert de N217 te omzeilen, omdat het daar helemaal vast staat. Resultaat is dat er veel meer verkeer op plekken komt waar wij het niet willen. Onze wegen en dijken zijn niet geschikt voor zoveel extra verkeer.
Keer op keer benadrukken wij de gevoeligheid van het gebied voor deze toestroom en vragen we dringend om afdoende maatregelen. Doelstelling van Rijkswaterstaat is dat het hoofdwegennet niet over het onderliggend wegennet wordt afgewikkeld. Dit wordt vandaag absoluut niet waargemaakt. Het is nu nog duidelijker geworden dat Rijkswaterstaat echt meer moet doen om deze overlast te voorkomen en de verkeersveiligheid te borgen.
Daarnaast moet er veel sneller gereageerd kunnen worden op onvoorziene gebeurtenissen (bijvoorbeeld uitloop werkzaamheden, maar ook calamiteiten op de omleidingsroutes). Wij hebben Rijkswaterstaat verzocht om aanvullende maatregelen te nemen op de A29 om het vrachtverkeer afdoende om te leiden en voor de avondspits vanuit Rotterdam. Dan wordt grote drukte verwacht op de A16 tussen Ridderkerk en Dordrecht.
Voor de eerstvolgende afsluiting vindt opnieuw overleg plaats met Rijkswaterstaat om een volgend verkeersdebacle te voorkomen.